Yrityksiä perustetaan ja lopetetaan. Tälläkin hetkellä moni
keikkuu konkurssin partaalla. Työnantaja valittaa huonosta työnteosta: täytyy
tehdä nopeammin, tuottavammin ja säästävämmin. Toimipisteitä karsitaan
vähitellen. Lopulta on yksi jäljellä. Työntekijöitä irtisanotaan, toiset
lähtevät omasta tahdosta. Toiset lähtevät kun laiva on uppoamassa, toiset
yrittävät pitää viimeisilläkin voimilla sen pinnalla. Lopulta laiva uppoaa ja
viimeisetkin luovuttavat. Kaikin keinoin on yritetty pitää yritys hengissä,
mutta konkurssi seisoo edessä. Olisiko jotain ollut sittenkin vielä tehtävissä?
Työntekijöille
valitetaan huonosta työnteosta. Miksi heidät sitten on palkattu? Yleensä
työntekijä palkataan, koska hän on sopiva henkilö kyseiseen tehtävään. Huono
työntekijä irtisanotaan ennen kuin koeaika päättyy. Näin toimisi ainakin työnsä
osaava työnantaja. Onko siis työntekijä syyllinen yrityksen kaatumiseen?
Viimekädessä vastuu on työnantajalla, joten myös syy kaatumiseen kohdistetaan
häneen.
Toimipisteen
kannattavuuden huonontuessa työnantaja valittaa ja antaa palautetta
työntekijöille. Työntekijät pyrkivät toimimaan ohjeiden mukaisesti ja
kehittämään toimintaansa palautteen mukaisesti. Vastuu toimipisteen toiminnasta
annetaan työntekijöille, vaikka he toimivatkin esimiehen ohjeiden mukaisesti. Ohjeita
tulee, mutta ne eivät kasvata toimipisteen kannattavuutta. Työnantajalla ei ole
enää keinoja, joilla pitää toimipisteen pystyssä.
Työntekijät
saavat jatkuvaa palautetta työnantajalta. Kuka antaa palautetta työnantajalle?
Työntekijöiden on helppo toimia ja kehittää toimintaa, kun on ylempi henkilö
sanelemassa toimintatavat. Työnantajankin olisi helpompi kehittää työntekoaan,
kun joku antaisi kehitysideoita. Yleensä työntekijät ovat toimipisteissä työn äärellä,
joten heillä on myös omia näkemyksiä, kuinka toimipiste tuottaisi paremmin.
Siksi onkin tärkeää että työnantaja ottaa vastaan palautetta työntekijöiltä.
Joskus työnantaja voisi jopa antaa työntekijöille enemmän valtaa toimia omilla
tavoilla toimipisteissään ja kokeilla erilaisia toimintamalleja.
Yritykset
pitävät kokouksia joko päivittäin, viikoittain tai kuukausittain. Usein
kokoukset ovat liian lyhyitä kaikkien asioiden käsittelyyn, toisinaan taas
liian pitkiä. Useimmiten kokous on kumminkin juuri sopivan pituinen, mutta
poikkeilut aiheista venyttävät niitä eikä siksi ehditä käymään tärkeitä asioita
läpi. Kokoukset ovat hyviä tilaisuuksia jakaa kehitysideoita niin toisille
toimipisteille kuin itse työnantajallekin. On silti muistettava, että ensin
käydään läpi kokouksen tärkeät asiat ja vasta sen jälkeen muut asiat. Hyvä
puheenjohtaja pitää kokouksensisällön läpiviennin aikataulussa ja antaa
työntekijöille mahdollisuuden kertoa lyhyesti, jos kyseinen asia herättää
kysymyksiä. Kehitysideoita voi myös antaa suoraan työnantajalle ja toteuttaa
omalla toimipisteellään heti, kun ideoita tulee mieleen.
Hyvät
vuorovaikutustaidot niin työntekijöillä kuin työnantajallakin on tärkeä osa
yrityksen pyörittämisessä. Vuorovaikutustaitoihin vaikuttaa erilailla
ajattelevien ajatusten ymmärtäminen ja niiden hyväksyminen, vaikka itse
ajattelisikin toisin. Ei siis kannata pelätä kehittää omaa ajatteluaan. Hyvä
työntekijä pitää huolta omien ajatusten kehittämisestä. Hän myös opiskelee
jatkuvasti ymmärtääkseen muiden ajattelutapoja. Työnantajan vahvuus on tuntea
alaisensa ja ottaa heiltä vastaan kritiikkiä sekä uusia ideoita.
Kaatumaisillaan
oleva yritys on mahdollista elvyttää kehittämällä vuorovaikutustaitoja,
ottamalla vastuuta ja kehittämällä toimintaa. Yrityksen kaatuminen ei ole
pelkästään työntekijöiden syytä, koska vastuu toiminnasta on aina
työnantajalla. Työnantajan on annettava palautetta alaisille, mutta myös
otettava sitä vastaan. Vahva työnantaja ottaa kritiikin vastaan alaisiltaan ja
käyttää palautetta hyödykseen yrityksen elvyttämisessä. Työntekijöiden irtisanominen
ilman todellista syytä ei ole keino yrityksen nostamiselle. Irtisanomiset korkeintaan
hidastavat kaatumista. Parempi keino elvytyksessä on kannustaa työntekijöitä ja
antaa heille enemmän valtaa kehittää oman toimipisteensä toimintaa.
Kannustaminen ja omien taitojen kehittäminen pyörittävät yritystä sillä ketju
on aina yhtä vahva kuin sen heikoin lenkki.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti