Ministeriöiden velvollisuus on
suunnitella toimintaansa pitkällä aikavälillä. Toimintaa suunniteltaessa
asetetaan tavoitteita ja mietitään etenemistapoja tavoitteiden saavuttamiseksi.
Suunnitelmien valmistuessa alemmat tahot tekevät edelleen omat toimintasuunnitelmansa
ministeriöiden suunnitelmien pohjalta. Näin muodostuu yhtenäinen ketju yhteiset
tavoitteet silmälläpitäen. Suunnitelmien tekeminen vaatii kykyä ideoida ja
tehdä päätöksiä sekä puhdasta maalaisjärkeä. Ilman päätöksentekokykyä
suunnitelmista tulee tyhjiä asiakirjoja vailla tulevaisuutta. Ministeriöillä on
siis suuri vastuu luoda omat tavoitteet toiminnalleen, koska niiden pohjalta
muodostuu myös muiden tahojen toimintamallit.
Päätösten
tekeminen ei ole pelkästään vaihtoehtojen ympyröimistä tehtäväpaperista.
Päättäjän on myös osattava löytää kysymys, jolle halutaan tarjota vastaus.
Kysymys voi olla joko jonkun ulkopuolisen toimijan kannanotto (kansalaisaloite)
tai itse päättäjän havaitsema kysymys, jolle kaivataan ratkaisua. Kysymyksen
löydyttyä on osattava luoda erilaisia vastausvaihtoehtoja, jonka jälkeen
voidaan punnita vaihtoehtoja ja tehdä päätös. Vastausvaihtoehdot saattavat olla
erilaisten toimintamallien suunnitelmia kuten sisäasiainministeriön julkaisussa
Poliisin tulosohjauksen ja voimavarojenkohdentamisen kehittäminen annetut esitykset: kehysstrategia ja strategia
poliisien määrän vakiinnuttamiseksi. Päätösten tekeminen vaatii siis myös
oma-aloitteisuutta ja havainnointikykyä, jotta saadaan aikaan toimivia
suunnitelmia.
Yhteiskuntamme
tilanne valtionvelkaan katsoen antaa olettaa, että ministeriö tasolta saattaa
puuttua suunnitelmallisuuden taito. Kataisen hallitus on asettanut yhdeksi
tavoitteista kääntää valtionvelan suunta laskuun vaalikauden loppuun mennessä,
mutta tavoitteen saavuttamiseksi ei vielä ole havaittu toimivia ratkaisuja. On
tehty erilaisia toimintasuunnitelmia ja -malleja, mutta valtio jatkaa velkaantumistaan.
Ongelman ratkaisu saattaisi olla havaittavissa pelkällä maalaisjärjellä, mutta
sekin tuntuu monelta puuttuvan. Ratkaisu voi myös olla pienessä lapsessa, joka
vasta oppii kävelemään.
Päättäjätkin
ovat olleet joskus lapsia. Lapsesta aikuiseksi ja vielä ministeriksi ehtii
kasvamaan niin kulttuurin kuin omien läheistensä kasvattamina. Panostamalla
kasvatukseen, voidaan saada aikaan kansalaisia, jotka osaavat punnita
vaihtoehtoja ja äänestää oikeanlaisia ministereitä. Myös ministerit ovat
lähtöisin näistä maalaisjärjen omaavista kansalaisista. On tärkeää opettaa
lasta toimimaan yhteiskunnan periaatteiden mukaisesti. Lapsen on saatava itse
havainnoida ja pohtia asioita. Lasta on kumminkin autettava ongelmien
löytämisessä ja niiden ratkaisemisessa. Vähitellen lapselle voi antaa enemmän
valtaa tehdä omia päätöksiä ja suunnitelmia. Jo yläasteelle siirryttäessä nuori
osaa toimia itsenäisesti, suunnitelmallisesti ja oma-aloitteisesti, jos hän on
lapsena saanut tehdä itse valintoja.
Nuori on jo
lähes aikuinen. Ainakin nuorilta odotetaan taitoa käyttäytyä kuten aikuiset. Nuorella
on jopa äänestysoikeus jo 16-vuotiaana seurakuntavaaleissa. Oletetaan että
16-vuotiaalla on kyky tehdä itsenäisiä, mutta järkeviä valintoja, jotka
vaikuttavat yhteiskunnassa. Nuorella on tämä kyky, jos hän on jo lapsena saanut
tehdä omia valintoja eikä hänelle ole annettu aina valmiita valintoja.
Yhteiskunnan tulevaisuus on kiinni kansalaisten kyvystä tehdä järkeviä
päätöksiä. Päätöksien taustalla on ratkaisevasti kasvatustaustat eikä niinkään
äänestysikä, ainakin jos miettii yhteiskuntamme nykytilannetta.
Kansalaisten
kasvatus ei ole pelkästään vanhempien vastuulla. Ihminen viettää suurimman osan
ajastaan koulussa tai työpaikalla. Lapsille olisi hyvä opettaa jo peruskoulussa
taitoja toimia itsenäisesti ja tehdä suunnitelmia omaa tulevaisuutta ajatellen.
Yläkouluun siirryttäessä nuori olisi jo oppinut suunnittelemaan omaa
ajankäyttöään ja tekemään valintoja omaa tulevaisuutta ajatellen. Yläkoulussa
voitaisiin opettaa kurssivalintojen tekemistä ja jo yhdeksännellä luokalla
antaa vapaus tehdä valinnat itse. Nuori näkisi valintojen avulla, kuinka hyvin
pystyy selviämään omillaan. Hetkessä eläminen tuntuu usein houkuttelevammalta,
mutta pitkän aikavälin suunnitelmien kautta myös hetkessä eläminen on
mahdollista. Erona on vain että suunnitelmien ansiosta nuorella on jokin
tavoite ja suunta.
Työelämään
siirryttäessä tulokkaalta vaaditaan erilaisia taitoja riippuen työpaikasta.
Arvostettuihin ominaisuuksiin usein kuuluu oma-aloitteisuus alaan katsomatta.
Työnantaja ei kumminkaan voi olettaa työntekijän olevan heti huipputekijä.
Työnantajan vastuulle voisi antaa työntekijän kehittämisen edelleen järkevänä
kansalaisena. Antamalla työntekijälle vähitellen enemmän vastuuta ja
luottamusta, työntekijä oppii yhä enemmän suunnitelmalliseksi ja päättäväisemmäksi.
Luottamuksen kautta työntekijä saa enemmän tilaa toteuttaa omia ideoita, jotka
saattavat olla tulevaisuuden tukipilareita. Työntekijän vastuulle voi antaa muun
muassa investoinnit, jotka vaikuttavat hänen toiminnassaan. Vastuun kautta
työntekijä oppii myös hahmottamaan ja vaikuttamaan yhteiskunnan asioihin.
Työsuhteet
ovat yhä useammin määräaikaisia. Suunnitelmallinen kansalainen käyttää aikansa
hyödyksi ja etsii uuden työ- tai opiskelupaikan ennen työsuhteen loppumista.
Näin säästytään turhilta työttömyysjaksoilta. Pitkän aikavälin suunnitteluun
kuuluu myös työ- ja opiskelupaikkojen osalta eri vaihtoehtojen punnitseminen.
Uuden paikan löytäminen helpottuu, kun hahmottaa päämäärän ja osaa suunnitella
etenemistapoja saavuttaakseen tavoitteen. Ministeriksi päästäkseen on myös oltava jokin
etenemistapa, jolla saavuttaa tavoitteensa. Ei kukaan ole ministeri
syntyessään.
Nykytilanne
osoittaa, ettei maalaisjärki ole itsestäänselvyys. Ajatusten löytäminen vaatii,
että ne kirjoitetaan jonkun luettavaksi. Lukeminenkaan ei houkuttele monia
ihmisiä, mutta yhden luettua toinenkin lukee muodostaen taas katkeamattoman
ketjun. Lukemisen kautta ihminen oppii ymmärtämään erilaisia ajatusmalleja ja
teorioita. Yhdistämällä oma-aloitteisuuteen ja itsenäiseen ajatteluun
kannustavan kasvatuksen lukemiseen, saadaan järkevästi ajattelevia kansalaisia
äänestämään päätöksenteko- ja suunnittelukykyisiä ministeriehdokkaita.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti