Essi Lehto ja Suvi Vihavainen kirjoittivat Helsingin
Sanomissa 20.2.2013 päiväkotien kellokortti kokeiluista ja päivähoitomaksujen
uudistamisesta hoitotuntien mukaiseksi artikkelissa Päiväkotien kellokortit yleistyvät. Kokeiluissa jokaisella lapsella
on ollut omat kellokortit, jotka vanhemmat ovat leimanneet hoitajan älypuhelimeen
lapsen tullessa hoitoon ja kun lapsi on haettu hoidosta. Mobiilisovellus on tallentanut
sähköisesti lapsilistat, allergiatiedot, kuvausluvat, vanhempien yhteystiedot,
hoitosopimukset sekä tiedot lasten hakijoista. Muutaman vuoden kokeilun ajalta
lapsien hoitoajat ovat lyhentyneet ja hoitajien paperityöt vähentyneet.
Idea lasten päivähoidon tuntien
mukaisesta laskutuksesta on peräisin hallitusohjelmasta. Myös sosiaali- ja terveysministeriön
osoittama työryhmä esitti helmikuussa 2013 siirtymistä tuntilaskutukseen.
Kokeiluissa tuntiveloitus on vielä toistaiseksi ollut porrastettua kolmeen
hoitoaikaryhmään, joiden perusteella hoitomaksusta on maksettu joko 60, 80 tai
100 prosenttia. Työryhmän sihteeri, sosiaali- ja terveysministeriön lakimies
Liisa Holopainen näkee kumminkin porrastuksen poistamisen joustavammaksi
ratkaisuksi vanhempien kannalta. Tällöin hoitomaksut tapahtuisivat ennalta
sovitun tuntimäärän mukaisesti. Tuntilaskutusta ollaan laajentamassa
päivähoidossa useisiin päiväkoteihin, mutta toimisiko kellokorttijärjestelmä
myös iltapäiväkerhoissa?
Monessa iltapäiväkerhossa on käytössä tuntilaskutus, joka
perustuu vanhempien ilmoittamaan aikaan eli neljä tuntia päivässä tai viisi
tuntia päivässä. Tuntilaskutus olisi kellokorttien myötä laajennettavissa
laskutukseen todellisten tuntien mukaisesti. Jonain päivänä lapsi saattaa olla kerhossa
pidempään kuin toisena päivänä, joten tunnit voivat heitellä huomattavasti
verrattaessa kotiin tulevaan laskuun. Kellokorttijärjestelmä kertoisi myös, jos
lapsi haetaan jatkuvasti kerhon aukiolon jälkeen, jolloin asiaan voitaisiin
puuttua. Voitaisiin myös miettiä mahdollisuutta veloittaa enemmän, jos lapsi
haetaan myöhässä.
Iltapäiväkerhotoiminnassa
kellokorttiläpyskän mukana kuljettaminen olisi lapsen vastuulla. Läpyskä
leimattaisiin lapsen tullessa kerhoon ja hänen lähtiessä kerhosta. Järjestelmää
voitaisiin myös kehittää vastaamaan iltapäiväkerhojen tarpeita. Järjestelmä
voisi esimerkiksi lähettää automaattisesti viestin lapsen vanhemmille, jos lapsi
ei ole ilmestynyt kerhoon puolentunnin sisällä koulun loppumisesta. Vanhemmilla
olisi myös mahdollisuus seurata lasten kerhoaikoja ja ilmoittaa järjestelmään,
jos lapsi on sairaana tai ei muusta syystä tule kerhoon. Järjestelmä toisi
osalle vanhemmista huomattavia säästöjä, koska käyttämättä jätetystä ajasta ei
veloitettaisi.
Iltapäiväkerhotoiminnan
järjestäjän kannalta kellokortti järjestelmässä olisi omat vahvuudet ja
heikkoudet. Vahvuutena toiminnanjärjestäjä saisi todellista tietoa lasten hoitoajoista.
Tiedon perusteella kerhonohjaajien työtunnit osattaisiin arvioida paremmin.
Järjestelmää voitaisiin myös kehittää ilmoittamaan kun kerholla on enää x määrä
lapsia, jolloin osa ohjaajista voisi lähteä kotiin. Tällöin kerholla olisi
ohjaajia aina riittävästi, mutta ohjaajien työajat olisivat vaihtelevat. Järjestelmän
heikkoutena toiminnanjärjestäjän tuottavuus todennäköisesti pienenisi. Samalla
kustannukset pysyisivät tilojen, välipalojen yms. osalta samoina. Säästöä taas
tulisi ohjaajien paperitöiden vähenemisestä.
Iltapäiväkerhonohjaajan
kannalta muutos olisi positiivinen siltä osin, että paperityöhön käytetyn ajan
voisi käyttää olennaiseen eli lasten kanssa puuhasteluun. Lasten läsnäolojen
mukaisesti ohjaajien kotiinlähtöajat olisivat vaihtelevat ja joinakin päivinä saattaisi
päästä kerholta aiemmin. Toisaalta tuntipalkalla työskenneltäessä tulot
muuttuisivat epävarmoiksi eikä toimeentuloa olisi turvattu. Lapset saisivat
kumminkin enemmän ohjaajien aikaa, jonka seurauksena kerhon ilmapiiri olisi
turvallisemman tuntuinen.
Kellokorttijärjestelmää
ei sellaisenaan voi siirtää iltapäiväkerhotoimintaan, mutta sitä voidaan
kehittää iltapäiväkerhotoiminnan tarpeita vastaavaksi. Kellokortit toisivat
vanhemmille joustavuutta ja enemmän halukkuutta viettää vapaapäiviä lasten kanssa,
vaikka lapsella olisi kerhopäivä. Järjestelmä toisi ohjaajille enemmän aikaa
keskittyä olennaiseen työhön lasten parissa. Toiminnan järjestäjä saattaisi
kokea taloudellisia tappioita, mutta saisi samalla todellista tietoa lasten
hoitoajoista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti