Paljon on puhuttu sekä nuorten että yli 50-vuotiaiden
työttömyydestä. Yksityiset yritykset eivät palkkaa rahoituksen takia ja valtion
lupaamia 200.000 työpaikkaa ei näy eikä kuulu. Samalla valtio haluaa nostaa
eläkeikää toivoen, että työssäoloaikojen pituudet kasvaisivat lisäten verotuloja.
Nuoria kehotetaan opiskelemaan ja opiskeluaikoja pidennetään. Valtion varat
kuluvat Kansaneläkelaitoksen (Kela) sekä Työttömyysturvarahaston (TVR)
hoitamista ja maksamista tuista työttömille. Samoin käy eläkkeiden ja
opintotukien kanssa. Kukaan ei tiedä, mistä suunnasta ongelmaa lähtisi
ratkaisemaan. Halutaanko nuoret vai kokeneet konkarit maksamaan veroja?
Eläketurvakeskuksen mukaan
työssäoloajat ennen eläkkeelle jäämistä olivat keskimäärin 32,6 vuotta vuonna
2011. Nostamalla eläkeikää valtio pyrkii saamaan verotuloja pidemmältä
aikaväliltä pidempien työurien johdosta. Samalla eläkkeellä olo aika lyhenisi
ja taas tulisi suuria säästöjä. Näin ei kuitenkaan tapahdu. On edelleen iso
määrä työttömiä, jotka päivä päivältä laskevat keskimääräistä työssäoloaikaa. Nostamalla
eläkeikää työttömien määrä vain kasvaisi entisestään. Eläkeikää hipoville
työntekijöille todennäköisesti annettaisiin raskaampaa työtä kuin kunto
sallisi. Sairaspäivärahojen ja työkyvyttömyyseläkkeiden määrät kasvaisivat,
mikä tuskin toisi helpotusta valtion velkaantumiselle.
Työttömien palkkaamista valtio ei
pidä vaihtoehtona. Annetaan vanhojen konkareiden tehdä työtä, maksetaanhan heille
jo kokemuksen perusteella suurempaa palkkaa ja näin ollen verotulotkin ovat
suuremmat. Kannattavintahan olisi pitää työntekijät töissä hautakuoppaan asti,
jottei eläkkeitäkään tarvitsisi jäädä miettimään. Ilmeisesti jo konkareiden
verotulot riittävät kattamaan kaikkien työttömien tuet. Annetaan työttömien
elää valtion siivellä, muttei tarjota edes mahdollisuutta tehdä työtä tuon
rahan eteen. Annetaan ilmaiseksi, ettei vain innostuisi hakemaan töitä.
Valtio on luvannut 200.000 uutta
työpaikkaa vähentämään työttömyyttä. Tällä saataisiin vastinetta sille rahalle,
jota nyt maksetaan työttömille. Valtion velkaantumisen kannalta vielä
kannattavampaa olisi saada työttömät töihin yksityiselle sektorille. Työttömien
työnhakijoiden työllistämisestä maksetaan toisinaan työhönottajalle tukea
palkanmaksamiseen. Yleensä työnantaja ei hae työntekijää, ellei hänelle ole
tarvetta ja varaa maksaa palkkaa. Miksi siis valtion pitäisi maksaa avustusta
työhön otetun palkanmaksuun? Valtionvelkojen kannalta työllistämistukien maksamisen
lopettaminen toisi pientä helpotusta valtiolle. Senttikin säästöä on miljoonien
alku.
Työttömiä on paljon, mutta niin
on työpaikkojakin. Eletään tukien varassa ja odotetaan että valtio ilmoittaa
luvatuista työpaikoista. Ei viitsitä edes hakea töitä, jos kerta rahaa voi
saada ilmaiseksikin. Yksityisellä sektorilla riittää työpaikkoja, joita Kelan
tukihakemusten aktiivitäyttäjät osaavat hakea. Siivoaminen, kaupankassa tai
puhelinmyyjäntyö eivät monia työttömiä innosta. Oma asenne on ratkaisevassa asemassa
työnhakemisessa. Kaikki eivät voi olla suoraan EU:n huippuviroissa. Työnantajat
hakevat usein nuorta, mutta alankokemusta omaavaa työntekijää. On myös
työnantajia, jotka eivät vaadi työkokemusta ollenkaan, riittää että on ”hyvä
tyyppi”. Niin kokenut kuin kokematonkin työntekijä voi olla haettu hyvä tyyppi.
Työnantaja ei saisi pelätä
kokemattoman työntekijän palkkaamista. Kokematonta joutuu kouluttamaan, mutta
se voi olla myös työnantajan etu. Kokemattoman on helpompi muuttaa
toimintatapansa kyseisen työpaikan mukaisiksi siinä missä konkari on jäänyt
edellisen työnantajan malleihin. Myöskään vanhemman ihmisen palkkaamista ei
saisi pelätä. Nuorella on ehkä tuoretta tietoa asioista suoraan koulunpenkistä,
mutta vanhempi hakija on kerännyt matkanvarrelta elämänkokemusta. Palkkaamalla
sekä nuoria että vanhempia työntekijöitä saadaan yhdisteltyä monia taitoja
työnantajan eduksi, työssäoloaikojen keskimääräinen aika pitenee ja valtio saa
lisää veronmaksajia.
Nuoria suositellaan
kouluttautumaan, jotta he saisivat tulevaisuudessa töitä. Kouluttautuneet
nuoret huomaavat jäävänsä työttömiksi, koska oman alan työtä ei ole tarjolla
eikä muuta työtä kelpuuteta. Valtion ja työnantajan kannalta kannattavinta
olisi, että työnantajat kouluttaisivat työntekijänsä itse esimerkiksi
oppisopimuskoulutuksen kautta. Valtio saisi opintotukien maksamisen sijasta
veronmaksajia ja työnantaja saisi tavallista työntekijää halvempaa työvoimaa.
Työntekijäkin hyötyisi saamalla työn ohessa ammattipätevyyden, koska työ
tekijänsä opettaa. Kouluttautuminen olisi hoidettu valtion, työnantajan ja itse
työntekijän etujen mukaisesti.
Työurien pidentäminen eläkeikää
nostamalla ei yksinään riitä pysäyttämään valtion velkaantumista. Sen sijaan
eläkeiän nostaminen lisäisi työttömyyttä ja saattaisi lisätä sairastumisista
johtuvia kuluja. Työllistämisestä maksettavien avustusten lopettaminen toisi
myös helpotusta velkaantumisen kääntämisessä laskuun, koska työntekijöitä
haetaan ja tarvitaan jatkuvasti ilman avustuksiakin. Jatko-opiskelun tuoman koulutuksen
siirtäminen työnantajalle toisi valtiolle huomattavia säästöjä opintotukien
vähenemisenä ja veronmaksajien lisääntymisenä. Myös työnantajien rohkaisu
kokemattomien ja vanhempien työntekijöiden palkkaamiseen toisi valtiolle lisää
verotuloja poistaen tukiin kuluvia varoja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti