perjantai 22. helmikuuta 2013

Vapaa kasvatus vai tiukat rajat?


Lastenkasvatuksessa on kiistelty vapaan kasvatuksen kannattavuudesta. Vapaan kasvatuksen tarkoituksena on antaa lapsen kasvaa ilman tiukkoja rajoja. Tällöin lapsi oppii erilaisia asioita lähinnä kokeilemisen kautta. Vapaa kasvatus opettaa lasta harkitsemaan tekojaan ja tunnistamaan vaaratilanteet. Kasvatus on kumminkin mennyt pieleen, jos lapsi hallitsee vanhempaa eikä toisinpäin.

Vapaata kasvatusta on kritisoitu turvattomuuden vuoksi. Lapsen koetaan olevan vaarassa ilman tiukkaa rajojen asettamista. Ilman rajoja ja sääntöjä lapsi voi liikkua vapaasti metsissä, leikkiä huoneessa ilman valvontaa tai muuta vastaavaa. Vapaata kasvatusta kannattavan vanhemman lapsi saattaa leikkiä metsissä ja kiivetä puuhun kun taas rajoja asettava vanhempi saattaisi kieltää lapselta kokonaan metsässä leikkimisen. Koetaan että lapselle voi käydä huonosti monien vaarojen metsässä. Todellisuudessa kumminkin metsässä liikkuva ja puuhun kiipeävä lapsi oppii tunnistamaan vaarat ja varomaan puusta tippumista.
                             Vapaan kasvatuksen opeissa lapsi oppii havainnoimaan ja toimimaan oma-aloitteisesti, koska kukaan ei käske toimimaan tietyllä tavalla. Selvien rajojen pohjalta kasvatettu lapsi taas oppii seuraamaan käskyjä. Hän toimii tiettyjä sääntöjä noudattaen, koska hän on tottunut siihen jo lapsena. Tällöin lapselle ei kehity niin hyvää taitoa toimia vaistojen mukaisesti, mutta sitä pystyy kehittämään myöhemmällä iällä, kun vanhemmat eivät enää voi olla joka paikassa valvomassa. Suomalainen yhteiskuntakin on luotu sääntöjen varaan. Näitä sääntöjä kutsutaan lakipykäliksi. Lakia on noudatettava, jotta välttyy rangaistuksilla. Näin ollen vanhemmat ovat usein kulttuurin kasvattamia ja siksi vieroksuvat ajatusta vapaasta kasvatuksesta.
                             Toiset vanhemmat asettavat lapsilleen paljon rajoja. Rajojen asettaminen ei kumminkaan automaattisesti opeta lapsia toimimaan sääntöjen mukaisesti. Lapset keksivät monia keinoja pyörtääkseen asetetut rajat. Lapselta saatetaan esimerkiksi kieltää pelikonsoleiden käyttäminen, koska hän muuttuu aggressiiviseksi pelatessaan. Lapsi ei pysty pelaamaan kotona, koska vanhemmat ovat ottaneet kaikki pelikonsolit pois. Lapsi kumminkin keksii, että hän voi mennä kaverin luokse pelaamaan tai pelata koulussa kaverin puhelimella. Näin rajojen asettaminen kasvatusmenetelmänä on epäonnistunut, koska lapsi on toiminut omien halujensa mukaisesti.
                             Vapaa kasvatus kannustaa toimintaan lapsen halujen mukaisesti, mutta yleisiä sääntöjä noudattaen. Vanhemmalla on vaikutusvaltaa lapseen, vaikka lapsi ei ole kokoaikaisen holhouksen alaisuudessa. Vapaan kasvatuksen kritisoijat saattavat sanoa, ettei lapsen vanhempi välitä lapsesta, jos hän ei ole kokoaika huolehtimassa ja kyselemässä menoja. Vapaa kasvattaja välittää lapsestaan ja ilmaisee sen antamalla vapautta toimia oman tahdon mukaisesti. Hän antaa lapselle vallan vaikuttaa omaan oppimiseen antamalla mahdollisuuden tutkia ja havainnoida maailmaa. Vapaan kasvattajan ei tarvitse stressata kokoaika lapsen menemisistä, jolloin vanhemmalla on enemmän energiaa keskittyä lapseen silloin kun lapsi tarvitsee vanhemman apua.
                             Ei voi sanoa että vapaa kasvatus olisi oikea tai väärä tapa kasvattaa lapsi. Tärkeintä on loppu tulos. Lapsenkasvatuksen tuloksena lapsi on oppinut elämään muita kunnioittaen yhteiskunnassamme ja toimimaan yhteiskunnan edellytysten mukaisesti. Turvallisuuden kannalta paras tapa on se, jonka kasvattaja osaa hyvin perustella turvalliseksi. Kasvattaja on kartoittanut riskit, miettinyt seuraukset ja mahdollisuudet vaarojen välttämiseksi sekä suunnitellut toimintatavat vaaratilanteisiin. Aina kaikkien vaarojen välttäminen ei ole paras mahdollinen kasvatus tapa, sillä aina voi tapahtua jotain. Istuessakin voi tulla kuolemansairaaksi.  Pienien riskien kautta lapsi oppii kyllä varomaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Lukijat